Beowulf 3D v IMAX sále Paláce Flóra

Beowulf 3D v IMAX sále Paláce Flóra Johny
"Konečně celovečerák v IMAXU!" říkal jsem si při shlédnutí programu. Na to jsem totiž dost dlouho čekal. IMAX stále nabízel pouze krátké filmy, dokumenty ze světa zvířat, kosmu, automobilových závodů nebo pravěku. A to tak, že bez hlubšího děje.
Beowulf je zfilmovaná anglosaská báseň o hrdinovy zabíjející démony, trvající hodinu a půl s klasickým filmovým dějem, navíc je natočená jako animák a to formou performance capture.
Nyní bych svojí kritiku rozdělil na dva hlavní body: 1 - performance capture, 2 - samotný film.

S technikou performance capture jsem se ještě nesetkal (Polární Express s Tomem Hanksem jsem vynechal). Tato technika pracuje se sérií čidel rozmístěných na těle herců či povrchu předmětů přenášejících přesné údaje o pohybových trajektoriích do počítače, který je transformuje v digitálně generovaný obraz. Výsledkem je tak obraz maximálně věrný mimickým či gestickým charakteristikám hereckých představitelů.
Kouzlo této techniky tkví v tom, že si můžete dělat co chcete a stále to vypadá reálně, líbí se vám nějaký herec, ale nelíbí se vám jeho postava? Dejte mu jinou. Takto totiž postupoval sám režisér. Do hlavní role obsadil herce, s ne zrovna atletickou postavou, Raye Winstona a díky PC mu mohl dát tělo urostlého, silného a téměř i nezranitelného bojovníka Beowulfa. Další výhodou takového animáku, tu jsem si uvědomil až po filmu, je dle mého názoru lepší "souznění" lidských postav a různých fantasy démónů nebo příšer na plátně. Např. Glum z Pána Prstenů je místy jako vytržený z reality. Je to vzhledem k tomu, že se s ním na plátně pohybují skuteční herci. A to je Glum ještě hodně povedený případ fantasy kreatury. V Beowulfovi tato konfrontace pak působí přirozeně. A další výhodou této metody je režisérova volnost v práci s kamerou, kterou může umístit kamkoli, kdykoli a jakkoli s ní pohybovat. To oceníte zvláště v akčnějších pasážích filmu, kdy se proletíte na hřbetě draka tak "jako jste ještě nikdy neletěli :o)" Nevýhodou, a to VELKOU, jsou oči. Oči lidských postav. Působí takovým mrtvým dojmem, bez života, bez jiskry. A tím pádem na obličejích "herců" není patrná taková dávka emocí, na které jsme zvyklí. Ale vzhledem k faktu, že se jedná vlastně o pohádku, jsem to přešel s nadhledem. Složitější pohybové sekvence postav (souboje, jízda na koni) působí trochu nereálně, avšak nijak rušivě. Jako v klasickém animáku. O to víc jsem si užil efekt kina IMAX! Tím se dostávám k samotnému filmu. 3D efekt u takovéhoto snímku je skutečně paráda. Divák je vtažen více do celkového děje a když se má něčeho leknout, bát se, dokonce i uhnout, tak to udělá. Ze začátku filmu jsem si v hlavě říkal: "Hm.... tak to je opravdu drsný, a já se i trochu bojím. U pohádky!" Pak už jsem jenom uhýbal šípům, kopím, létal na drakovi a vychutnával si tuto jízdu za podpory opravdu povedeného soundtracku. Velkým nepovedeným tahem ze strany IMAXU je uvedení tohoto 3D filmu v původním znění s titulky. Ty se totiž strašně špatně čtou a kazí to celkový dojem z filmu. Jak totiž divák vlivem hloubky obrazu přeostřuje na bližší a vzdálenější "centrum dění na plátně" musí ještě navíc pořád zaostřovat na jednu "konstantní" vzdálenost, kterou jsou titulky a to je velmi často nemožné. Ve filmu se sice mluví anglicky, ale nejspíš i nějakou formou staré angličtiny, protože jsem nerozuměl ani slovíčku "mother" (matka).
Nakonec ty titulky vlivem technické závady vypadly úplně, posledních 20 minut jsme dokoukali tedy jen v původním znění. IMAX se omluvil a nabídl kompenzaci v podobě poukázek na další film. Solidní jednání, avšak Beowulf 3D zmizel z programu kina IMAX. Doufejme, že ne na dlouho. Byla by to totiž veliká škoda!!!

PS: Jo, a samotný Beowulf je drsnej jak šmirglpapír, William Wallace by byl vedle něj neškodnej capart!