Kráska v nesnázích

Kráska v nesnázích Lencza
Kráska v nesnázích je (relativně) nový český film, který kromě osvědčeného dua Jarchovský-Hřebejk slibuje i herecký koncert s Aňou Geislerovou v hlavní roli. A svůj slib také plní.
Hrdinové jsou zasazeni do kulis, které mají do luxusu daleko a svou syrovostí trochu připomínají Slámovy filmy. I samotné postavy jsou často rozcuchané, oblečené třeba v noční košili a se strhanými rysy. Jsou to obyčejní a hlavně uvěřitelní lidé, jejichž chování není jednoznačné ani vypočitatelné (jaký kontrast proti – například – Účastníkům zájezdu) a díky tomu vlastně do poslední chvíle nevíte, jak to celé dopadne, a po skončení filmu se ptáte sami sebe (nebo těch, co seděli v kině vedle vás), proč ten udělal tohle a proč ta se zachovala takhle...
A herecký koncert? Pro mě na plátně zářily hlavně dvě hvězdy: Aňa Geislerová, úžasná herečka, které role Marcely, ženy z nižší společenské vrstvy, ženy, která se ráda napije a k vulgárním výrazům nemá daleko, skvěle sedí. A Josef Abrhám coby bohatý Čech žijící už dlouhou dobu v Itálii, s prošedivělými vlasy a plnovousem, elegantní, jemný, s vybranými způsoby. Úsměvná je konfrontace jejich naprosto odlišných světů, zejména scéna v restauraci. Hodně se mi líbil také Jiří Schmitzer v roli Marcelina nevlastního tatínka: byl tak slizký, že se ho člověk štítil i skrze plátno, ale zároveň i roztomilý a vzbuzující lítost... snad nejrozporuplnější postava ze všech, skvěle zahraná. Naopak mě trochu zklamal Jiří Macháček: ve své roličce právníka neměl šanci předvést své „zhulené“ umění a tak působil dost neslaně-nemastně.
Asi bych za účelem vyváženosti recenze našla i nějaké nedostatky (jako třeba trochu násilně působící motivy z prostředí náboženské sekty), ale nemám potřebu to dělat. I tyhle drobné „mušky“ totiž do filmu dobře zapadají a doplňují mozaiku, na kterou stojí za to jít. Ne snad za „zábavou“ ve vlastním smyslu toho slova, ale spíš za zážitkem, který ve vás třeba i zůstane :o)